Alla inlägg under januari 2010

Av Ulf Dahlquist - 9 januari 2010 22:06

I en avlägsen mörk framtid kommer många att leta efter en ljusare tillvaro. Jorden blir överbefolkad och allmänt otrevlig att bo på. Jordens ledande vetenskapsmän kommer nog att tycka att jorden hade blivit inkompetent, och att det är dags att bygga sig ett nytt hem bland stjärnorna. Olyckligtvis finns det inga lediga planeter som inte är allt för dyra eller ligger för långt bort. Förhoppningsvis är det då de kommer att inse att när man eliminerat det osannolika så måste den lösning som finns kvar, hur omöjlig den är, vara den rätta. Den ljusa tillvaron vi alltid letat efter finns där allt ljus i tillvaron kommer ifrån. Det är dags att befolka solen.


För den vetenskapligt oinsatte kan detta låta som om det kan innebära massvis med problem, men sånt kan man strunta i. Den ledande vetenskapliga eliten ska inte låta några inkompetenta och okunniga typer stoppa dem. Dessutom har jag redan löst de flesta. Jag lämnar här, där alla kan läsa det, ett förslag på hur man ska bosätta sig på solen.


Det första problemet är temperaturen. Solen är ungefär sexton skviljarder grader varm, vilket an innebära problem. Jag har en idé om att man skulle kunna skapa nån sorts material som blir hårdare ju mer tryck det utsätts för. Den idén fick jag från filmen "The Core", som är världens mest vetenskapliga film någonsin. Filmen har haft rätt hela tiden. Seså, sätt igång med att bygga detta mirakelmaterial!


Nästa problem är hur man skall klara av den enorma gravitation som finns på solen. Lösningen är enkel. Ombord på alla rymdskepp överallt kan man jämt gå omkring på golvet även om man är i rymden och borde sväva omkring tyngdlös. Vad detta beror på vet ingen, förmodligen att det skulle bli för jobbigt att fixa det i alla filmer. Det är helt enkelt bara för vetenskapsmännen att ta reda på det och tillämpa denna process, fast baklänges så att de inte ska väga så mycket på solen.


Även med alla dessa lösningar så var värmen fortfarande ett problem. Oftast kan man inte åka dit utan att smälta. De flesta vanliga sätt att kyla ner saker räkcer nog inte, är jag rädd. En möjlighet är att bygga rymdskeppen av kyla. Inte av kylda saker, utan av kyla i fast form. Ett skrov som är byggt av Vara Kallt skulle envist hålla saker på en jämn temperatur. Det är känt att värme är en effekt av atomernas rörelse. Ju mer de rör sig, desto varmare blir det. Vid den absoluta nollpunkten står de stilla. Om man på något sätt kan få partiklarna att röra sig baklänges kommer detdärför orsaka minusgrader på kelvinskalan. Sedan tar man baklängespartiklarna och bestrålade dem med gammastrålar, och den följande atomlaserrektalkoefficienten gör att de förvandlas till kyla.


Jag hoppas att jag nu har lagt en viktig grund för rymdforskningen. När det byggs en staty till min ära på solen skulle jag föredra brons.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards